Mijn reis: van wiskundeonderwijs tot persoonlijke ontwikkeling
Wie ben ik ?
Ik wil je in volledige authenticiteit over mezelf vertellen. Het is echter niet altijd gemakkelijk om een emotie via woorden over te brengen.
Ik volgde een traditioneel schooltraject, basisschool, algemeen voortgezet onderwijs en baccalaureaat. Ik deed het altijd goed op school, maar het vergde veel huiswerk. Ik voelde me niet altijd vervuld in het schoolsysteem. Ik hield het vast omdat het belangrijk was ‘voor later’. Na mijn afstuderen vroeg ik mezelf af: “Wat als school vandaag belangrijk zou zijn?” De ontmoetingen en ervaringen die we daar opdoen, laten ons groeien! Ik vroeg mezelf toen af: “leren”, “leren”, “groeien”, wat betekenen deze woorden? Een kind leert lopen door te kijken en de mensen om hem heen te observeren, verschillende keren te proberen, om hulp te vragen, te vallen, steeds opnieuw te beginnen totdat hij onafhankelijk wordt.
Als wiskundeleraar gedurende vier jaar wilde ik de wiskunde laten proeven en al mijn leerlingen helpen zelfvertrouwen te krijgen en hen te laten zien dat ze in staat waren om voor het wiskundevak te slagen, net als elk ander vak. Gedurende deze jaren besefte ik dat ik meer geïndividualiseerde ondersteuning wilde bieden aan kinderen en adolescenten. Wat mij diep van binnen dreef, was de wens om hen te helpen groeien en evolueren in de breedste zin van het woord. Ik wil dat handje zijn dat iemand vergezelt op een moment van vragen, twijfel, angst of verlangen naar verandering.
Na veel nadenken heb ik besloten om het onderwijs te verlaten. Ik begon een pad naar mijn innerlijke schat. Wie ben ik ? Waartoe ben ik in staat? Wat heb ik de wereld te bieden? Ik zocht naar mijn ‘Waarom’, mijn Ikigai, mijn reden van bestaan, hoe je het ook noemt. Het meest ‘wauw’ in dit verhaal is dat ik, door op zoek te gaan naar mijn ‘waarom’, simpelweg heb leren leven met meer vreugde, vrijheid en lichtheid. Door deze reis kon ik opnieuw verbinding maken met wie ik werkelijk ben en mijn hartactiviteit ‘Op het pad van wijze leerlingen’ ontwikkelen. Vandaag ben ik een liefhebber van het leven!
Wie ben ik ?
Ik wil je in volledige authenticiteit over mezelf vertellen. Het is echter niet altijd gemakkelijk om een emotie via woorden over te brengen.
Ik volgde een traditioneel schooltraject, basisschool, algemeen voortgezet onderwijs en baccalaureaat. Ik deed het altijd goed op school, maar het vergde veel huiswerk. Ik voelde me niet altijd vervuld in het schoolsysteem. Ik hield het vast omdat het belangrijk was ‘voor later’. Na mijn afstuderen vroeg ik mezelf af: “Wat als school vandaag belangrijk zou zijn?” De ontmoetingen en ervaringen die we daar opdoen, laten ons groeien! Ik vroeg mezelf toen af: “leren”, “leren”, “groeien”, wat betekenen deze woorden? Een kind leert lopen door te kijken en de mensen om hem heen te observeren, verschillende keren te proberen, om hulp te vragen, te vallen, steeds opnieuw te beginnen totdat hij onafhankelijk wordt.
Nu wil ik op de een of andere manier doorgaan met lesgeven. Ik geef anders les en een ander vak. Ik stel mijn energie, mijn vaardigheden en mijn kennis ten dienste van kinderen en adolescenten. Ik laat het ze zien, we proberen het samen totdat ze onafhankelijk worden. Kinderen zijn leerlingen die zichzelf zullen verrijken met nieuwe kennis en vaardigheden om deze verstandig te gebruiken in hun dagelijks leven. Opnieuw verbinding maken met je wijsheid betekent opnieuw verbinding maken met je innerlijke schat, je ware Zelf, je zelfvertrouwen en leren hulpbronnen in jezelf te zoeken die je kunt gebruiken in de ervaringen die het leven op je pad brengt. Ik kijk ernaar uit om dat kleine handje te zijn voor elke persoon die ik steun!
Wat mij bijzonder nauw aan het hart ligt, is iedereen helpen betekenis te geven aan hun leven. Ik wil ze leren bloeien, durven, dromen, creëren en hun hulpbronnen ontdekken, wat de motivatie en het zelfvertrouwen vergroot. Naast mijn opleiding tot wiskundeleraar ben ik geschoold in academische en professionele begeleiding, Ikigai, de werkwijze, bepaalde vormen van meditatie, bepaalde instrumenten van psycho-educatieve zorg en andere instrumenten voor persoonlijke ontwikkeling.
Nu wil ik op de een of andere manier doorgaan met lesgeven. Ik geef anders les en een ander vak. Ik stel mijn energie, mijn vaardigheden en mijn kennis ten dienste van kinderen en adolescenten. Ik laat het ze zien, we proberen het samen totdat ze onafhankelijk worden. Kinderen zijn leerlingen die zichzelf zullen verrijken met nieuwe kennis en vaardigheden om deze verstandig te gebruiken in hun dagelijks leven. Opnieuw verbinding maken met je wijsheid betekent opnieuw verbinding maken met je innerlijke schat, je ware Zelf, je zelfvertrouwen en leren hulpbronnen in jezelf te zoeken die je kunt gebruiken in de ervaringen die het leven op je pad brengt. Ik kijk ernaar uit om dat kleine handje te zijn voor elke persoon die ik steun!
Wat mij bijzonder nauw aan het hart ligt, is iedereen helpen betekenis te geven aan hun leven. Ik wil ze leren bloeien, durven, dromen, creëren en hun hulpbronnen ontdekken, wat de motivatie en het zelfvertrouwen vergroot. Naast mijn opleiding tot wiskundeleraar ben ik geschoold in academische en professionele begeleiding, Ikigai, de werkwijze, bepaalde vormen van meditatie, bepaalde instrumenten van psycho-educatieve zorg en andere instrumenten voor persoonlijke ontwikkeling.